אריתרופואטין, EPO בקרב ספורטאים, בקרב ספורטאי סיבולת

כשמדובר במציאת יתרון אתלטי, הספורטאים ינסו כמעט כל דבר משימוש בטכניקות האימון וההתאוששות, שינוי התזונה וההידרציה, אימון בגובה ובשימוש בטכניקות של פסיכולוגיית ספורט בתקווה למצוא את נוסחת הביצועים האידיאלית. למרבה הצער, ספורטאים רבים מנסים לקחת את זה לרמה כי הוא קיצוני, ובמקרים מסוימים מסוכן. כמה אסטרטגיות כדי לשפר את הביצועים הם שנויים במחלוקת, וארגונים ספורטיביים רבים אסרו שיטות ספציפיות בקרב ספורטאים תחרותיים ומקצועיים.



סרטון על אריתרופואטין עם קובי עזרא.





אריתרופואטין EPO בקרב ספורטאים, תרופה יוצרת דם, ספורטאי סיבולת.

תודות לאתר: http://diet2all.net 

אריתרופואטין - Erythropoietin הינו הורמון חיוני לייצור תאי דם אדומים. בלעדיו  erythropoiesis הסופי לא יתרחש. עקב תנאים כמו היפוקסית, הכליה תייצר ותפריש אריתרופואטין כדי להגביר את ייצורם של כדוריות הדם האדומות.


שיטה אחת להשגת יתרון ביצועים היא לשנות את היכולת של הגוף להשתמש, לייצר לשאת חמצן לשרירים עובדים. נוהג זה מקושר לרוב עם ספורטאי סיבולת, ורוכבי האופניים היו אלה שנמצאים באור הזרקורים ביותר עבור טכניקה הנקראת 'סימום דם'.

מהו דם סימום?

סימום דם היא שיטה של ​​הגברת ביצועים אתלטיים ע"י הגדלה מלאכותית של כדורית הדם האדומה של הספורטאי (RBC). בגלל שתאי דם אדומים תפקידם לשאת חמצן לשרירים, לאחר ספירת תאי דם אדומים גבוה יותר יכולה לשפר באופן דרמטי את היכולת האירובית של הספורטאי ולעכב עייפות. ספורטאים מחפשים דרך להגדיל את תאי דם אדומים שלהם בתחילה פנו עירויי דם, שם אתלט מאוחסן את הדם שלו וממש לפני התחרות מחזירים לו אותו. נוהג זה נאסר בספורט מקצועי.

מהו אירתרופואטין - Erythropoietin או (EPO)?

אחד האמצעים להגביר באופן מלאכותי את ספירת תאי דם אדומים כוללת תרופה שהייתה יעד להאשמה ולספקולציות בקרב רוכבי האופניים המקצועי במשך יותר מעשור.

אריתרופואטין (EPO) הוא הורמון טבעי, המופק ע"י הכליות, אשר הממריץ את ייצור תאי הדם האדומים. הורמון זה יכול גם להנתן בצורות כמו: מוזרק לתת עורי או ישירות לתוך זרם הדם (תוך ורידי). EPO ניתן להשתמש בפועל הרפואי להביא RBC של החולה לרמות נורמליות.


השימוש ב- EPO מלאכותי כאמצעי להגברת הביצועים האתלטיים הופיע לראשונה בשנות ה -80 וקושר עם שערוריות לשימוש בסמים ברכיבה מקצועית. למרות יצירתו של מבחן זיהוי EPO בשנת 2000, יש הטוענים כי סימום EPO עדיין נפוץ בספורט פרו.

השמוש לרעה ב- EPO נמצא ברכיבה על אופניים שהפכה את החדשות כאשר פלויד לנדיס, זוכה טור דה פראנס ב-2006, שהיה בכותרות לאחר בדיקות חיוביות לסמים, הודה שנים של שימוש בסמים משפרי ביצועים. הודאתו האשימה גם 17 רוכבים אחרים, כולל לאנס ארמסטרונג על השימוש בסמים בספורט.

האם אריתרופואטין (EPO) מסוכן?

כן, EPO יש סכנות רבות. זריקות EPO אשר עשוי ליהיות כגורם המגביר את הלחץ על הלב. זה מסוכן במיוחד כאשר קצב הלב מאט, כגון: במהלך השינה. צמידות מוגברת של הדם, המגביר את הסיכון לקרישי דם, התקפי לב, ושבץ מוחי. על פי הספר מותו של מרקו פאנטני ע"י מאט רנדל, כמה רוכבי אופניים דיווחו אזעקה כל לילה להתעורר מחזור על מאמן במשך עשר דקות כדי להתחיל את זרימת הדם שלהם ולהפחית את הסיכונים הבריאותיים האפשריים של שימוש EPO.


EPO הוא ברשימת חומרים אסורים רכיבה מקצועית, רוכבים נבדקים באופן קבוע כדי לזהות את נוכחותה. עם זאת, כמו שיטות זיהוי סמים לשפר, כך לעשות את השיטות המשמשות כדי למנוע זיהוי. זה ועוד רבים אסורים שיטות להגביר את הביצועים האתלטיים נמצאים תחת בדיקה מתמדת ע"י סוכנויות ספורט.

עולם האופניים נמצא באור הזרקורים במשך שנים רבות, ורבים מאמינים כי הדור הבא של רוכבי האופניים יחזור לשיטות פחות מסובכות של שיפור ביצועים הכוללות תזונה, אימון וטכניקות של פסיכולוגיה וספורט.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ליגנדרול, LGD-4033

ייבוש הנוזלים לפני תחרויות פיתוח גוף

שיטות אימון לפיתוח כוח בחדר כושר - קובי עזרא