חלבונים ופחמימות קובי עזרא

פחמימות וחלבונים מה הם


פחמימות וחלבונים מה-הם?

אמהות טרודות רוצות להזין את ילידיהן במזון בריא, מתביישות לשאול. אולי השאלה טיפשית, אולי כבר נשאלה ואני עדיין לא יודעת... אז איך תדעי אם לא תשאלי?

חלבונים לפיתוח גוף כמה לאכול?



נתבקשתי לענות על   2  שאלות:
מהם חלבונים  ומהן פחמימות?מה ההבדל בין פחמימות פשוטות למורכבות? אז בואו נעשה סדר.

חלבון מצוי בכל המוצרים מהחי. חלב, ביצים, עוף, בשר ודגים. חלבון גם מצוי מהצומח בכל סוגי הקטניות ( שעועית ועדשים) , אגוזים וזרעים.
החלבון, מסייע ואחראי על בניית רקמות חדשות, מערכת החיסונית, חמצן בדם, חילוף חומרים, שרפת המזון והפיכתו לאנרגיה, לצמיחה ולחיזוק השיער, השיניים ועוד.


החלבון בנוי מחומצות אמינו 22 במספרם, את רובן הגוף מסוגל לייצר בעצמו ואת השאר הגוף חייב לקבל דרך המזון.
החומצות שאנו מקבלים דרך המזון אינן נאגרות בגוף אלא מנוצלות במשך מספר שעות מזמן האכילה, לכן הגוף זקוק להן באופן קבוע ויום יומי. כשהגוף לא מקבל את החומצות ההכרחיות לו, עלולות להתפתח הסתבכויות ומחלות. על כן רצוי לאכול חלבונים בכל יום ובאיזון. 
חלבון מן החיי נחשב לחלבון שלם כך שאפשר לאכול אותו ללא תוספות והוא יספק לנו את החומצות הדרושות לתפקוד הגוף. את החלבון מהצומח צריך לשלב עם דגן. לדוגמא מג'דרה החלבון מהעדשים והאורז שהוא דגן משלים ויוצר חלבון שלם או פלאפל בפיתה, הפלאפל נותן את החלבון והפיתה (מקמח מלא כמובן), דגן היוצר חלבון שלם. 

אבקת חלבון מי גיבינה



פחמימה זהו סוג של עמילן המצוי בכל סוגי הדגנים, גם בפירות בירקות ושאר מזונות. כשמדובר בפחמימות בדרך כלל הכוונה לדגנים כגון, חיטה, בורגול, אורז, לחם וכו. פחמימות הן אב המזון, תפקידם של הפחמימות לתת אנרגיה לגוף. הן הופכות לסוכר בגוף והסוכר הוא מקור האנרגיה.

לפחמימות יש תפקיד נעלה בשרשרת המזון, זהו מזון למוח, למערכת העצבים, לתפקוד הכבד.
הפחמימות מתחלקות לפחמימות פשוטות ופחמימות מורכבות.
פחמימות פשוטות הן כל מה שלבן - קמח לבן, קוסקוס לבן, פסטה, פיתות ועוד.
פחמימות פשוטת מתפרקות ישר והופכות לסוכרים, סוכרים אילו ההופכים לאנרגיה מתפוגגים מהר מידי ותחושת עייפות ואי שובע משתלטים עלינו במהרה.
פחמימות מורכבות הן כל דגן מלא - קמח מלא, אורז מלא, קוסקוס מלא, כוסמת, בורגול, חיטה מלאה, דוחן, קינואה, אמרנט, שיבולת שועל, תירס, סמולינה מלאה ועוד.


פחמימות מורכבות מספקות אנרגיה לאורך זמן, יש בהן סיבים תזונתיים ועל כן מתפרקים לאט יותר וביעילות. פחמימות מורכבות מספקות יותר ויטמינים ומינרלים שהגוף זקוק להם. בשל התפרקותם האיטית רמת הסוכר בדם עולה בצורה איטית והדרגתית, כך שהאנרגיה המסופקת לגוף נשמרת לאורך זמן. גם אם יש בדגן יותר קלוריות כמו בקינואה, הגוף מצליח לפרק את הרכיבים מהר יותר וביעילות רבה יותר ולמקומות הנכונים.


פחמימות פשוטות יתפרקו מהר מידי ולא יגיעו ליעדם. אלה יהפכו מיד לסוכרים ומסוכרים לשומנים. גם דיאטה עשירה בדגנים מלאים תהפוך בסופו של דבר לשומנים. דיאטה דלת פחמימות תגרום לחוסר איזון ודלדול של השרירים.
על כן רצוי לצרוך כל דבר במידה כי גם משהו בריא במידה מופרזת עלול לגרום נזק.

חלבונים חלבון חלב, סויה ומי גבינה


אם אתם בדיאטה אל לכם לוותר עם פחמימות. דיאטה ללא פחמימות טובה לאורך זמן קצר, כמה שבועות בודדים. בכל דיאטה שהיא, רצוי לשלב את היחס הנכון בין פחמימות, חלבונים ושומנים.
היחס המקובל הוא: 15-20 אחוזים חלבונים, 50-55 אחוזים פחמימות ו- 25-30 אחוזים שומנים.
אסכולות שונות יראו יחס קצת שונה אבל לא בהרבה.

ובאשר לילדים, הבנו עד כה את חשיבות החלבונים והפחמימות. למעשה כולנו זקוקים לאיזון תזונתי. ילדים זקוקים ליותר אנרגיה, דלק. ילדים שאוכלים ארוחת בוקר נוטים להיות יותר מרוכזים ולהצליח בלימודים.
העדיפו קורנפלקס מדגנים מלאים ללא צבעי מאכל, חומרים כימיים וסוכרים. אתם יכולים להוסיף לזה סוכר קנים, דבש או כל סוכר אחר טבעי וכך יצרתם ארוחת בוקר מהירה ובריאה ובידכם השליטה על הסוכרים. דייסת שיבולת שועל בריאה ומזינה במיוחד, קלה ומהירה להכנה. 

חלבונים מי גבינה וקזאין


אתם יכולים לתת לילד שלכם לבחור אך בין הגבולות שאתם מציבים. ילדים אוהבים לאכול מה שהם רגילים. אם תציעו להם קולה ושוקולד ברור שלא ירצו ברוקולי אם תרגילו אותם לדגנים מלאים וירקות הם יאהבו, זה מה שיואכלו ובהנאה. הכול תלוי בהורה ובהרגלים שהוא מקנה בבית.

אבקת חלבון סויה



חשוב לאכול אוכל מזין בעל ערכים תזונתיים גבוהים, מלבד תרומתו של המזון לתפקוד נכון של האיברים הפנימיים והבריאות הפיזית, המזון גם משפיע על מצבי הרוח, התנהגות, רוגע, שינה, בהירות, קל יותר בלימודים, היפראקטיביות ועוד תפקודים שאנחנו לא משייכים למזון.

תזונה נכונה ומאוזנת משפיעה ומשפרת את התפקוד שלנו בכל רמות החיים.

סדנת בישול ברוח האיורוודה נפתחת בתחילת פברואר 2011
לפרטים נוספים 052-511-1960



מתכונים:

דייסת שיבולת שועל - מתכון בסיסי
1 כוס שיבולת שועל
2 כוסות מים
קורט קינמון
דבש, סוכר קנים, מייפל, אגווה או כל ממתיק בריא אחר

מרתיחים מים בסיר מוסיפים שיבולת שועל וקינמון. מבשלים כ 10 דקות.
מוסיפים ממתיק לפי הטעם.
מגישים עם צימוקים, פירות יבשים, אגוזים, קוקוס.

תפוחים ממולאים אפויים - ארוחת בוקר מפנקת

4 תפוחים מסוג שאוהבים (אני בוחרת מתוק כדי לא להוסיף ממתיק)
למילוי:
1/2 כוס שיבולת שועל
צימוקים, חמוציות, אגוזים או מה שאוהבים
1/4 כפית קינמון

אבקת חלבון מי גבינה.


מוציאים את האמצע של התפוח
מערבבים את המילוי וממלאים את התפוח מפזרים מעט קינמון מעל
(אם נשאר מהמילוי אפשר לפזר מעל)
מניחים בתבנית מכסים ואופים ל 30 דקות בחום בינוני או עד שהתפוח מוכן.
אפשר להזליף מעט מייפל או דבש לפני ההגשה או עם גלידה וכך להפוך לקינוח בריא.

מאתר:articles.מאת:דורית דן מתמחה בבישול מזון צמחוני/טבעוני, מנחה סדנאות בישול בריא, ויעוץ לתזונה בריאה בעלת קייטרינג לארוחות גורמה בריאותיות ללקוחות פרטיים במשלוח עד הבית ולאירועים קטנים וגדולים למתכונים ומידע נוסף http://www.d-food.co.il >

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ליגנדרול, LGD-4033

ייבוש הנוזלים לפני תחרויות פיתוח גוף

שיטות אימון לפיתוח כוח בחדר כושר - קובי עזרא