יום שלישי, 1 ביוני 2021

חלבונים

חלבונים הם ככל הנראה אב המזון החשוב ביותר לחיים, אם כי כמובן חשובים גם השומנים ופחות פחמימות. חלבונים הם הבסיס למרכיבים המבניים העיקריים של רקמות גופנו.

חלבונים הם מולקולות פולימריות טבעיות המורכבות מיחידות של חומצות אמינו. מספר חומצות האמינו בחלבונים הקשורים בקשר פפטידי, עשוי לנוע בין אלפיים למספר אלפים. 


מבנה החלבון הראשוני מוגדר כרצף הספציפי של חומצות אמינו - בחלבון. על מנת לתפקד כראוי, על פפטידים וחלבונים להיות בעלי רצף נכון של חומצות אמינו. 

בהורמון החלבוני אינסולין, נמצאות כ-51 חומצות אמינו. אך רק הרצף המדויק והנכון מיוצר ע"י הגוף יגרום לפעילות תקינה של ההורמון. 


הסכנות בצריכת חלבונים מוגברת

לרוב האנשים הבריאים, תזונה עשירה בחלבונים לרוב אינה מזיקה, במיוחד כאשר היא נמשכת לפרקי זמן קצרים. דיאטות שכאלה עשויות לסייע לירידה במשקל ע"י תחושת שובע מוגברת.


אך עם זאת, עשויים להיות סיכונים בעת השימוש בדיאטה עתירת חלבונים עם הגבלת פחמימות. בעיות בריאותיות עלולות להיווצר אם מקפידים על תזונה עתירת חלבונים לזמן ממושך:

יש דיאטות עתירות חלבון המגבילות את צריכת הפחמימות עד כדי כך שהן עלולות לגרום לחסרים תזונתיים או לסיבים לא מספקים, מה שעלול לגרום לבעיות כמו ריח רע מהפה, כאבי ראש ועצירות.

דיאטות עתירות חלבון לרוב כוללות מזונות כגון בשר אדום ומוצרי חלב שמנים, הדבר העלול להגביר את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

תזונה עתירת חלבונים עשויה להחמיר את תפקוד הכליות אצל אנשים הסובלים ממחלת כליות מכיוון שגופם עשוי להתקשות בסילוק כל תוצרי הפסולת של חילוף החומרים במקורו בחלבון.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה