אלכוהול ופיתוח שרירים, קובי עזרא

שלום כאן קובי עזרא מומחה לרפואה נטורופטית היום נדבר על אלכוהול ופיתוח שרירים, השפעת האלכוהול על בניית השרירים וההורמונים? 

 

אלכוהול ופיתוח שרירים, קובי עזרא

ניוון שרירים מוגדר כפירוק של רקמת שריר. ישנם מספר גורמים לפירוק שרירים, לרבות חוסר בפעילות גופנית או ממצבי חולי שונים.

אין דרך לעקוף את העובדה שהאלכוהול מאט את ההתפתחות השרירים. האלכוהול חוסם את בניית השרירים ברמה הגנטית ע"י עיכוב הפעולה של חומצת האמינו לאוצין, שפעילותה מאוד אנאבולית. 


הלאוצין משתייכת לאחת משלוש חומצות אמינו מסועפות שרשרת - יחד עם חומצות האמינו איזולאוצין וולין, הן קרויות בקיצור BCAA


שתיית אלכוהול עשויה להקטין את סינתזת (בניית) החלבונים בכ- 15% עד 20% כעבור 24 שעות. אז אם אתם ספורטאים או סובלים ממחלות הפוגמות בבניית השרירים חישבו שוב לפני שאתם צורכים אלכוהול.


אלכוהול פוגם בפעילות הכבד


אך אם בכול זאת שתיתם אלכוהול, אז ראשית, רצוי להשלים עם חומצת האמינו אנ-אציטיל-ציסטאין (N-acetyl cysteine או בקיצור: NAC). היות ואחד מגורמי הסטרס שגורם האלכוהול הוא בעיקר על פעילות הכבד. 


בחילוף חומרים האלכוהול משתמש ומנצל את מאגרי הגלוטתיון שבתאי הכבד, הגלוטתיון הוא טרי-פפטיד המורכב משלוש חומצות אמינו אשר משמש כאחד הלוחמים החזקים בגופנו כנגד רדיקלים חופשיים אשר תוקפים את גופנו. 


לעיתים יהיה זה רעיון טוב לקחת מינון יומי של כ- 500-600 מיליגרם של NAC שעשוי לעזור לחדש את רמות הגלוטתיון אשר נילחם במטבוליטים הרעילים שנוצרים ע"י פירוק רכיבים שונים בכבד כתוצאה מצריכת אלכוהול ותרופות נוספות.


לאוצין או בתא הידרוקסי בטא-מתיל בוטיראט (beta-Hydroxy-beta-MethylButyrate) תוספת מחומצת אמינו זאת בעלת פעילות אנבולית ואנטי-קטבולית. היות והאלכוהול מעקב את בניית השרירים ברמה הגנטית וזאת ע"י עיכוב פעולת חומצת האמינו לאוצין, חומצת אמינו מסועפות שרשרת החיונית לאנרגיית השרירים יחד עם שתי חברותיה. 


לכן ע"י השימוש בחומת אמינו לאוצין או במטבולית היעיל יותר HMB עשוי לעכב ולמנוע פעולה זאת. 


למעשה מחקר אחד הראה ששתיית אלכוהול מקטין את סינתזת חלבון ב- 15% עד 20% לאחר 24 שעות ממועד שתייתו.



אלכוהוליזם מקושר למספר בעיות בריאות המסכנות חיים, כמו אי ספיקת כבד, בעיות במערכת העיכול, היחלשות של מערכת החיסון ומחלות עצם מטבוליות. סיכון מוגבר לדלדול במסת השרירים וכאבים...


כמו גם אלכוהוליזם גורם להתכווצויות שרירים, חוּלשָׁה, ירידה בביצועים האתלטיים, ירידה בסיבולת והתאוששות ירודה של השרירים. 


אלכוהול מפחית את כמות זרימת דם לשרירים וללב, דבר אשר מחליש אותם, כך עלול המצב להוביל למוות של תאי השרירים. היחלשות שריר הלב יכול להוביל להפרעות כקרדיומיופתיה (מחלה בשריר הלב) וכו'...


על פי מחקר שפורסם ב-"מגזין האמריקאי לפיזיולוגיה, אנדוקרינולוגיה ומטבוליזם", ניוון שרירי השלד הינה תופעה נפוצה ביותר בקרב שני שלישים מצרכני האלכוהול. נשים נוטות להיות יותר רגישות לפירוק בשרירי השלד. 


ניוון שרירי השלד שמחריף עוד יותר עקב תת-תזונה, שהיא גם תופעה נפוצה בקרב צרכני האלכוהול.


שתיית אלכוהול מצמצמת את זרימת הסידן בתאי השריר. סידן הוא מינרל שחיוני להתכווצות השרירים. לכן, חוקרים טוענים שע"י פגיעה באופן פעילות הסידן בתאי השריר, שתיית אלכוהול עשויה להפחית את כוח השרירים.


אלכוהול כאמור פוגע בשרירים, ושרירים פגועים הנ"ל משחררים קריאטין קינאז- CK. כך שניתן לראות זאת בבדיקת דם פשוטה עלייה ברמת ה-CK. 


אלכוהול משפיע על סיבי השריר ועשוי לגרום למיופתיה אלכוהולית. שתייה מרובה של אלכוהול לאורך זמן עשויה להחליש את השרירים. מצב הנ"ל יכול להיות חריף או כרוני.


אלכוהול הוא חומר משתן, כלומר כששותים אלכוהול אנו מיתייבשים בקלות יתרה. בנוסף גם  פעילות גופנית מייבשת אותנו, כך שהשילוב עשוי להפחית את רמת הביצועים בספורט. 


ייתכן שיש לך תסמינים של התייבשות, כמו יובש בפה, דופק מהיר או תחושת סחרחורת.


אלכוהול משפיע על האופן שבו גופנו יוצר אנרגיה. כאשר גופנו מפרק אלכוהול, הכבד מתמקד בניסיון לסלק את האלכוהול מהגוף. לכן הכבד אינו מסוגל לייצר רמה תקינה של סוכר כדי לשמור על רמת אנרגיה נאותה. 


כלומר שרמות הסוכר בדם עשויות להישאר נמוכות, דבר שאומר לפגום ביכולת להתאמן בצורה אידאלית ואופטימלית. 


בנוסף, אלכוהול פוגע בשיווי המשקל, בתיאום עצב שריר ובזמן התגובה. 


שתיית אלכוהול עשויה לגרום להתרחבות זמנית של כלי הדם, דבר המגביר את זרימת הדם. לכן, לאחר פציעה שתיית אלכוהול תגרום לריפוי איטי יותר, בשל נפיחות מוגברת ודימום מוגבר.


אלכוהול עשוי לפגום גם בהורמונים האנבוליים כמו הורמון המין הגברי-טסטוסטרון. פגיה במבנה הזרע ותפקוד המיני, גניקומסטיה- הגדלת חזה גברית ועוד.

 

וכמוכן אם יש לכם שאלות אתם מוזמנים שלאול כאן בתגובות למטה.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ליגנדרול, LGD-4033

ייבוש הנוזלים לפני תחרויות פיתוח גוף

שיטות אימון לפיתוח כוח בחדר כושר - קובי עזרא