חימום לפני פעילות גופנית ותרומה הפיזיולוגית

האם נחוץ לבצע חימום לפני פעילות גופנית? ומהי תרומתו הפיזיולוגית. 

סקירת מאמרים נמצא כי אין אחידות לחשיבות החימום לפני המאמץ ולעילותו. למרות זאת מאמנים וספורטאים ממשיכים

להתיייחס לחימום כאל חיוני לביצוע  מאמץ אופטימלי, האמנם?

ממחקר שפורסם ב-med.scie sport exerc (2003)  מבחינים בין שתי קטגוריות של חימום:.

חימום פסיבי

גורם לעליית טמפ' הגרעין וטמפ' השרירים ומהוצע באצעים חיצוניים כגון : סאונה, מסג' מתיחות פסיביות וכד.

חימום אקטיבי

ביצוע תנועה ריתמית חוזרת ספציפית ולא ספציפית תוך שימוש ברצף תנועות מתוך המיומנות עצמה ובעצימות נמוכה המעלה את טמפרטורת הגוף. בענפי ספורט מקובל חימום אקטיבי הכולל תנועה גופנית כללית כגון: ריצה, הליכה, תרגילי קואורדינציה ומתיחות דינאמיות.

במאמר זה אנסה לתת תשובות מבוססות מחקרית לביצוע חימום לפני פעילות גופנית והבהיר את המנגנונים הפיזיולוגיים בביצוע החימום. ולסיום אנסה לתת הנחיות  פרקטיות לביצוע חימום נכון והדרגתי  המותאם לפעילות עצמה.

התרומה הפיזיולוגית של החימום

ההשפעה הראשונית של החימום היא על מנגנון הקשור להעלאת טמפרטורת הגוף ומנגנון ההזעה. לעלייה זו בחום הגוף  וטמפ' הגרעין השפעה גדולה על מנגנון כיווץ השרירים וליכולת פיתוח כח בעקות עלייה בפעילות החשמלית של השריר (פוטנציאל הפעולה) שמשפא את זמן התגובה. יחד עם עלייה זו יש עלייה בתהליכים מטבוליים, הפחתה בצמיגות השריר  ועלייה באלסטיות השריר (שיפור המנגנון אורך מתח)  ורקמות חיבור (גידים). תהליכים נוספים שמושפעים מעליית חום זו היא היפרדות מולקולות החמצן מהמוגלובין וכך יש יותר חמצן שמופנה לפעילות  השרירים. בעקבות החימום יש  עלייה בזרימת הדם אל השרירים בעקבות התרחבות כלי דם תהליך שנקרא vasovalidation.

בסקירת מאמרים נצא כי קיים פוטנציאל שינוי ושיפור הביצוע בעיקר בביצועי מאמץ בטווחים קצרים  (10 שנ' > ) ובינוניים (5 דק' =/

SARI ROMANO - FITNESS & WELLNESS


מקור: articles Bed בחינוך גופני ומאמנת כושר בכירה מטעם וינגייט ,סגנית מרת ישראל בפיתוח גוף בעלת 16 שנות ותק באימון גופני לכל מטרה. מתמחה באימונים פונקציונאליים לירידה במשקל, שיקום פציעות ספורט, יציבה , פיתוח גוף ויועצת בתזונת ספורט , לפרטים ולייעוץ מקצועי ליצור קשר href="mailto:sariromano@gmail.comsariromano@gmail.com">">sariromano@gmail.com  

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ליגנדרול, LGD-4033

ייבוש הנוזלים לפני תחרויות פיתוח גוף

שיטות אימון לפיתוח כוח בחדר כושר - קובי עזרא