ניטראטים התזונה השפעתם על כוח השרירים קובי עזרא

מקור עשיר לניטראט אנאורגני בתזונה שאנו אוכלים מגיע מעלים ירוקים כמו תרד וחרדל מצוי. הניטראט הוא רכיב עיקרי במיץ סלק ובירקות אחרים. הניטראט קיים גם במים במינון נמוך. תוספי ניטראט תזונתיים משפרים תוצאות באימוני סיבולת.



השפעת החנקה (nitrate) התזונתית על כוח השריר באדם: סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של נתוני משתתפים בודדים.

סקירות נרטיביות קודמות הגיעו למסקנה שניטראט שבתזונה (NO3-) משפרת את הכוח  המרבי העצב-שריר בבני אדם. אולם מסקנה זו התבססה על מספר מצומצם של מחקרים, ולא נעשה כל ניסיון לכמת את גודלה המדויק של השפעה מיטיבה הנ"ל. 

הספרות נעשתה חיפוש באמצעות אסטרטגיה שפותחה ע"י ספרן מדעי הבריאות. מקורות הנתונים כללו את Medline Ovid, Embase, SPORTDiscus, Scopus, Clinicaltrials.gov ו-Google Scholar. מחקרים נכללו אם הם השתמשו בתכנון ניסוי מוצלב אקראי, כפול סמיות, מבוקר פלצבו, כדי למדוד את ההשפעות של NO3- בתזונה על הכוח המרבי במהלך פעילות גופנית במצב לא עייף וניתן היה לקבוע את המתאם בתוך הנבדק על פי נתונים בכתב היד שפורסם או שהושג מהמחברים.

תוצאות: 19 מחקרים של סך של 268 משתתפים (218 גברים, 50 נשים) עמדו בקריטריונים.  הייתה הטרוגניות מוגבלת בין מחקרים. 

מסקנות: צריכת NO3- בתזונה אקוטית או כרונית הגדילה באופן משמעות את כוח השרירים המרבי בבני אדם. עוצמת ההשפעה הנ"ל הייתה בממוצע של כ- 5% בקירוב, בעלת חשיבות מעשית וקלינית ניכרת.

דווח כי צריכת ניטראט תזונתי (NO3−) הפחיתה את עלות החמצן של אימון ארגומטרי מחזורי תת-מקסימלי. בדרך כלל בצורה של מיץ סלק מרוכז (BRJ) על תגובות פיזיולוגיות וביצועים במהלך פעילויות סיבולת. 

סקירות שיטתיות ומטא-אנליזות עדכניות הגיעו למסקנה שתוסף ניטראט בתזונה משפיע על ביצועי סיבולת קטן עד בינוני, לפחות אצל אנשים שאינם ספורטאים ובמהלך פעילות גופנית פתוחה עד לעייפות. 

המנגנון שאחראי לשיפור זה עדיין לא ברור, אך ככל הנראה הוא תוצאה של הפחתת ניטראט תזונתי (NO3-) לניטריט (NO2-) ולאחר מכן לחנקן אוקסיד (nitric oxide או בקיצור: NO) באמצעות ניטרודוקטז של חיידקים או יונקים. 

העלייה הנובעת בזמינות הביולוגית של NO מפחיתה את הביקוש לחמצן-O2 ומשפרת את הביצועים במהלך פעילות גופנית מתמשכת, לכאורה ע"י שיפור הצימוד המיטוכונדריאלי ו/או ע"י הפחתת מחזור ה-ATP עצמו. 

מחקרים אחרים לא הצליחו למצוא השפעות כלשהן של תוספי NO3- על תפקוד המיטוכונדריאלי בעכברים או בבני אדם. 

יש לציין שההשפעות המיטיבות של צריכת NO3 על הביצועים נראות הרבה יותר קטנות עד לא משמעותיות אצל ספורטאי סיבולת ו/או במהלך מאמצים מסוג מבחן זמן.

בהמשך תשומת הלב עברה להשפעות של תוספי NO3- תזונתיים על ביצועים במהלך פעילויות מסוג כוח או ספרינט, כלומר במהלך פעילות קצרה של שרירי השלד שבה ייצור ATP אירובי מינימלי. 

נראה שלתוספת NO3- בתזונה יש רק השפעה טריוויאלית על תפוקת הכוח המקסימלית במהלך התכווצויות איזוטוניות או איזוקינטיות של שרירים איזומטריים או בעלי מהירות נמוכה, אם כי היא עשויה להגביר את מספר החזרות הללו שניתן להשלים לפני כישלון . 

מחקרים בבעלי חיים הוכיחו שההשפעות העיקריות של NO על תכונות ההתכווצות של השריר אינן על כוח אלא על מהירות, כלומר על המהירות המקסימלית של קיצור, ומכאן על כוח השריר המקסימלי, כלומר, תוצר הכוח והכוח. 


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ליגנדרול, LGD-4033

ייבוש הנוזלים לפני תחרויות פיתוח גוף

ההכנה לתחרות פיתוח הגוף, איך לזכות במקום הראשון? קובי עזרא