בניית שריר תזונה לפירוק שומן בגוף, קובי עזרא

היום אספר לכם על תזונה לבניית שרירים ולפירוק שומן בגוף, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ולבניית השרירים ועיצוב הגוף. 

תהליכי בנייה ופירוק בתא מתרחשים כל הזמן באיזון, תחזוקת מסת שריר השלד מווסתת ע"י האיזון בין תהליכים אנבולים (בנייה) וקטבולים (פירוק). 


החלבון המזוהה עם הבקרה על תהליכי הבנייה הוא mTOR. החיוני לבניית מסת שרירים, גדילה. החלבון שמזוהה עם תהליכי הפירוק הוא AMPK כאשר אוטופגיה (אכילה עצמית, כלומר פירוק וחידוש תאים) הוא הנושא העיקרי שמדבר בהקשר. 

כלומר שהבנת פעילות ה-mTOR החיוני בשמירה על מסת שרירם איתנה, יכול לעזור לפיתוח תרופות ממוקדות mTOR למניעת פירוק שרירים, כמו במחלות מסוימות וזקנה. בנוסף יש לציין כי שמירה על מסת השריר חיונית כגורם שמשפיע ישירות על איכות החיים. 

לעומתו AMP-activated protein kinase ובקיצור: AMPK הוא אנזים בעל תפקיד בהומיאוסטאזיס האנרגטי של התא, כלומר חיוני בשמירת יציבות ואיזון התאים. 

האנזים המשופעל ע"י ירידה ברמה האנרגטית. השפעול של AMPK גורם להפעלה של מסלולים קטבוליים המייצרים ATP ובמקביל עוצר מסלולים צורכי ATP, בעיקר מסלולים אנאבוליים. 

הפעלת האנזים מובילה לחמצון חומצות שומן בכבד וקטוגנזה, עיכוב סינתזת כולסטרול, עיכוב ליפוגנזה (יצירת ואחסון שומנים) ועיכוב סינתזת טריגליצרידים; הגברת חמצון חומצות שומן וצריכת גלוקוז ע"י שרירים. 


רכיב התזונה הספרידין (Hesperidin שמצוי בפירות הדר, שזיפים, אוכמניות, פלפלים, ברוקולי, דגנים מלאים וכוסמת) מגביר את רמת ה-AMPK שעוזר להורדת השמנה בטנית. יש לציין גם כי הפעילות של האנזים AMPK יורדת עם העלייה בגיל.

איתות של רפמיצין (mTOR) מופעל ע"י חומצות אמינו (בעיקר הלאוצין), אינסולין וגורמי גדילה, ונפגע ע"י מחסור ברכיבים תזונתיים או באנרגיה, כמו למשל בדיאטות ובעיקר כשהן אינן מאוזנות.

בעיקר לאוצין אך גם חומצות אמינו חיוניות מעוררות סינתזת חלבון שריר אנושי בעיקר ע"י הפעלת מסלול האיתות mTOR.

שריר השלד מהווה כ-40% ממשקל הגוף ומכיל 50-75% מכלל החלבונים בגוף האדם. 

אז אתם בטח שואלים מה לאכול במטרה להגביר את רמת ה-mTOR? ה-mTOR מופעל באמצעות אכילת "עודף" חלבון (בעיקר חומצת האמינו לאוצין ורק לאחר ארגינין וגלוטמין), פחמימות וקלוריות. בנוסף הוא מופעל עקב פעילות גופנית.

לסיכום ניתן לומר כי אם אנו עושים צום לסירוגין עד לאחרי האימון (כך נפעיל את האנזים AMPK שמסייע לשרוף שומנים וכך לחטב את הגוף), 

ואז מיד לאחר האימון אנו אוכלים מזון העשיר בחלבונים ובעיקר בחומצת האמינו לאוצין ופחמימות  שיגבירו את האינסולין הנ"ל לרבות האימון האנאירובי יפעיל את האנזים mTOR שיגרום לבניית השרירים. 


מקורות

1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5650960/

2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5096790/

3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3634910/

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ליגנדרול, LGD-4033

ייבוש הנוזלים לפני תחרויות פיתוח גוף

ההכנה לתחרות פיתוח הגוף, איך לזכות במקום הראשון? קובי עזרא