חשיבות האבץ לספורטאים, האם האבץ יכול לשפר את הכוח? האם האבץ יכול להגדיל את מסת שרירים? קובי עזרא

חשיבות האבץ לספורטאים, האם האבץ יכול לשפר את הכוח? האם האבץ יכול להגדיל את מסת שרירים? 

אבץ חיוני לתפקודים גופניים שונים, כגון סינתזת חלבון, תמיכה חיסונית וריפוי פצעים, כל אלה חיוניים לביצועים אתלטיים. מחקרים הראו כי אבץ ממלא תפקיד בהעלאת רמות ההורמונים האנאבוליים החשובים בגוף. 

חשוב לומר שאבץ מעורב בהפחתת מצבי דלקת, מה שיכול לסייע בהתאוששות מהירה יותר והפחתת כאבי שרירים לאחר פעילות גופנית אינטנסיבית. 

מחקרים הראו שלאבץ תפקיד בהעלאת רמות שלושה הורמונים אנבוליים חשובים בגוף: טסטוסטרון, גורם גדילה דמוי אינסולין-1 (IGF-1) והורמון גדילה (GH). 

למעשה מספר מחקרים מצאו כי רמות נמוכות של אבץ היו בקורלציה עם רמות נמוכות יותר של טסטוסטרון בסרום, דבר שיכול להשפיע רבות על היבטים רבים של ביצועים ספורטיביים, כגון כוח, אחוז שומן בגוף והתאוששות. 

לאחר פעילות גופנית, הן הטסטוסטרון הכולל בסרום והן הטסטוסטרון החופשי בסרום גדלו ברוכבי אופניים שהוסיפו אבץ. גם רמות מוגברות של GH ו-IGF-1 לאחר פעילות גופנית מאומצת

עליות אלו ברמות הטסטוסטרון, GH ו-IGF-1 מביאות לשיפור זמן ההתאוששות, בניית שרירים מוגברת והגברת הכוח. ויש לציין שתוצאות אלו דווחו אצל גברים ונשים כאחד.

רגישות לאינסולין היא היבט שלעתים קרובות מתעלמים ממנו של אופטימיזציה של ביצועים אתלטיים. ירידה ברגישות לאינסולין גורמת לירידה בספיגת הגלוקוז ע"י תאי השריר ולעלייה ברמות הגלוקוז בדם. 

עלייה כרונית ברמות הגלוקוז בדם יכולה לגרום לעלייה בשומן, ובסופו של דבר לסוכרת מסוג 2. כמו גם, ירידה ברגישות לאינסולין עלולה לגרום לאגירת גליקוגן תת-מקסימלית בעקבות פעילות גופנית מאומצת. 

אבץ חיוני בסיוע לתפקוד תקין של אינסולין ב-3 דרכים:

1. אבץ נקשר לאינסולין כדי לאפשר אחסון תקין בלבלב ושחרור אופטימלי מהלבלב בתגובה לרמות הגלוקוז בדם.

2. אבץ נמצא באנזימים הדרושים לקשירה תקינה של האינסולין לתאי השריר במהלך ספיגת הגלוקוז. זה מה שמכונה "רגישות לאינסולין". עם ירידה ברגישות לאינסולין, לאינסולין יש ירידה ביכולת להיקשר לתאי שריר, ולכן הגלוקוז לא נקלט בתאי השריר באותה יעילות.

3. אבץ בעל השפעה אנטי דלקתיות המסייעת בהפחתת הדלקת בתוך התאים, הפועלת לשמירה על בריאות התא ומסייעת בשמירה על רגישות לאינסולין.

מקורות תזונתיים של אבץ לספורטאים כוללים מגוון של מזונות ויש לומר שהזמינות הביולוגית הטובה ביותר היא בעולם החי, כמו למשל בשר בקר (גם בעופות ודגים). 

לספורטאים צמחוניים ניתן לצרוך לחמים מדגנים מלאים, שיבולת שועל, אגוזים, זרעים, קטניות, טופו וסויה. 

אציין שמקורות אלו בעלי זמינות ביולוגית נמוכה לגופנו ואנו לרוב לא מנצלים את האבץ מעולם הצומח באופן יעיל בדומה לעומם החי. 

זאת היות והם מכילים פיטאטים שיכולים להיקשר לאבץ (גם למינרלים אחרים), להפחית את ספיגתו, מה שהופך את האבץ במזונות אלה לפחות זמין. למידע נוסף על האבץ אתן לכם קישור כאן בתגובות


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ליגנדרול, LGD-4033

ייבוש הנוזלים לפני תחרויות פיתוח גוף

ההכנה לתחרות פיתוח הגוף, איך לזכות במקום הראשון? קובי עזרא