אילו בדיקות דם יכולות להצביע על אימון יתר?, קובי עזרא

אילו בדיקות דם יכולות להצביע על אימון יתר?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית בריאות וכושר.


תסמונת אימון יתר מתרחשת כאשר האדם חורג מיכולתו של גופו להתאושש מפעילות גופנית מאומצת, דבר שעשוי להוביל למגוון של תסמינים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים. אמנם אין בדיקת דם ספציפית המאבחנת באופן סופי את תסמונת אימון יתר, אך מספר סמנים ביולוגיים יכולים להצביע על לחץ מוגזם על הגוף עקב אימון אינטנסיבי. סמנים אלה עשויים לכלול:

רמות קורטיזול: קורטיזול הוא הורמון המשתחרר בתגובה ללחץ. עלייה כרונית ברמות הקורטיזול יכולה להעיד על מתח ממושך על הגוף, מה שעשוי להיות סימן לאימון יתר.

רמות טסטוסטרון: אימון יתר עלול להוביל לחוסר איזון הורמונלי, כולל ירידה ברמות הטסטוסטרון בגברים. ניטור רמות הטסטוסטרון יכול לספק תובנות לגבי תגובת הגוף למתח האימון.

רמות קריאטין קינאז (CK): CK הוא אנזים המשתחרר לזרם הדם בתגובה לנזק לשרירים. רמות גבוהות של CK יכולות להעיד על פירוק שרירים מוגזם, שעלול להתרחש עקב אימון יתר.

רמות חלבון נגיב סי, C-reactive protein או בקיצור:  CRP הוא סמן של דלקת בגוף. אימון יתר עלול להוביל לדלקת כרונית בדרגה נמוכה, המתבטאת ברמות גבוהות של CRP.

ספירת תאי דם לבנים (WBC): אימון יתר כרוני יכול להחליש את המערכת החיסונית, ולהוביל לרגישות מוגברת לזיהומים. ניטור ספירת WBC יכול להצביע על תפקוד מערכת החיסון.

רמות גלוקוז: אימון יתר עלול להשפיע על הרגישות לאינסולין ועל חילוף החומרים של הגלוקוז. ניטור רמות הגלוקוז בדם בצום יכול לספק תובנות לגבי הבריאות המטבולית.

רמות הורמווני בלוטת התריס: אימון יתר עלול לשבש את תפקוד בלוטת התריס, מה שמוביל לשינויים ברמות הורמוני בלוטת התריס. ניטור הורמוני בלוטת התריס כגון T3, T4 ו-TSH יכול לעזור להעריך את תפקוד בלוטת התריס.

רמות אלקטרוליטים: פעילות גופנית ממושכת ואינטנסיבית עלולה להוביל לחוסר איזון אלקטרוליטים. ניטור רמות אלקטרוליטים כגון נתרן, אשלגן ומגנזיום יכול לסייע בהערכת הידרציה ואיזון האלקטרוליטים.

רמות המטוקריט והמוגלובין: אימון יתר עלולה להשפיע על ייצור תאי דם אדומים ולהוביל לשינויים ברמות ההמטוקריט וההמוגלובין, מה שעלול להשפיע על אספקת החמצן לרקמות.

חשוב לציין שתגובות אינדיבידואליות לאימון משתנות, ושינויים בסמנים ביולוגיים אלה עשויים שלא תמיד להצביע על אימון יתר. בנוסף, גורמים אחרים כגון תזונה, הידרציה, שינה ורמות מתח יכולים להשפיע על סמני הדם הללו. לכן, הערכה מקיפה של התסמינים יחד עם בדיקות דם עשויה להיות נחוצה כדי לאבחן במדויק את תסמונת אימון יתר. מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע להערכה נכונה של אימון יתר וכך גם הטיפול בו.

אם יש לכם שאלות אז בשמחה אני כאן להשיב :-) 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ליגנדרול, LGD-4033

ההכנה לתחרות פיתוח הגוף, איך לזכות במקום הראשון? קובי עזרא

ייבוש הנוזלים לפני תחרויות פיתוח גוף