האם קריאטין בונה שרירים?, לאילו מצבים רפואיים קריאטין מסייע?, קובי עזרא

האם קריאטין בונה שרירים? ולאילו מצבים רפואיים קריאטין מסייע?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית בריאות וכושר. 

קריאטין הוא תרכובת טבעית הנמצאת בכמויות קטנות במזונות מסוימים ומסונתזת בגוף, במיוחד בכבד, בכליות ובלבלב. הקריאטין נחשב לתוסף תזונה פופולרי בשימוש נרחב ע"י ספורטאים ואנשים העוסקים באימוני התנגדות כדי לשפר את ביצועי השרירים ולקדם את צמיחת השרירים. 


כיצד קריאטין עוזר בבניית שרירים?

1. לקריאטין תפקיד מכריע בייצור אדנוזין טריפוספט (ATP), שהוא מטבע האנרגיה העיקרי של התאים. במהלך פעילויות בעצימות גבוהה וקצרה כמו הרמת משקולות, נעשה שימוש מהיר ב-ATP. קריאטין עוזר לחדש את ATP, מספק פרצי אנרגיה מהירים ומאפשר יותר חזרות או הרמות כבדות יותר.

2. קריאטין יכול להגביר את תכולת המים בתאי השריר, מה שמוביל לנפח התאים. ההידרציה התאית הזו תורמת לצמיחת השריר על ידי יצירת סביבה נוחה יותר לסינתזת חלבון.

3. יכולת עומס עבודה מוגברת: עם זמינות ATP משופרת ושיפור הלחות בתאים, אנשים המשלימים קריאטין עשויים לחוות כוח וכוח מוגברים, מה שיאפשר להם לבצע יותר עבודה במהלך אימוני התנגדות.

לאילו מחלות קריאטין עשוי לסייע?

בעוד שקריאטין משמש בדרך כלל כתוסף ספורט כדי לשפר את הביצועים האתלטיים ואת כוח השרירים, ישנן גם ראיות המצביעות על יתרונות פוטנציאליים למצבים רפואיים מסוימים. עם זאת, חשוב לציין שהמחקר בתחומים אלה נמשך, והיעילות של תוספי קריאטין למטרות רפואיות עשויה להשתנות בהתאם למצב והתגובה האישית. להלן מספר מחלות ומצבים פוטנציאליים שבהם תוספת קריאטין עשויה להציע יתרונות כוללים:

הפרעות עצב-שריר: קריאטין הוכיח הבטחה בשיפור כוח השרירים ותפקודם בהפרעות עצביות-שריריות מסוימות כגון ניוון שרירים, מחלת פרקינסון, מחלת הנטינגטון, טרשת צדדית אמיוטרופית (ALS), וטרשת נפוצה (MS). זה עשוי לעזור ע"י מתן תמיכה אנרגטית לשרירים ועלול להפחית את עייפות השרירים.

פגיעה מוחית טראומטית (TBI): מחקרים מסוימים מצביעים על כך שלתוספת קריאטין עשויה להיות השפעות נוירו-פרוקטיוניות ולסייע בהחלמה בעקבות פגיעה מוחית טראומטית. זה עשוי לעזור על ידי הפחתת מתח חמצוני, דלקת ונזק נוירוני.

איבוד שרירים הקשור לגיל המבוגר (סרקופניה): תוספי קריאטין, יחד עם אימוני התנגדות, עשויים לסייע בהפחתת איבוד מסת השרירים וחולשה הקשורים לעלייה בגיל - הזדקנות. הקריאטין יכול לתמוך בסינתזת חלבוני השריר ולשפר את כוח וסיבולת השרירים.

מחלת ריאות חסימתית כרונית: Chronic Obstructive Pulmonary Disease או בקיצור: COPD תוספת קריאטין נחקרה כטיפול נלווה פוטנציאלי ל-COPD. שעשוי לעזור לשפר את יכולת הפעילות הגופנית, כוח השרירים ואיכות החיים אצל אנשים עם COPD.

אי ספיקת לב: תוספת קריאטין בשילוב עם פעילות גופנית נחקרה כטיפול פוטנציאלי לאי ספיקת לב. ונמצא שהקריאטין עשוי לשפר את יכולת הפעילות הגופנית ואיכות החיים אצל אנשים מסוימים הסובלים מאי ספיקת לב.

דיכאון: מספר מחקרים ראשוניים מצביעים על כך שלתוספת קריאטין עשויה להיות השפעות נוגדות דיכאון, זאת אולי ע"י הגדלת רמות הנוירוטרנסמיטורים במוח, כמו: סרוטונין.

סוכרת: ישנן עדויות המצביעות על כך שתוספת קריאטין עשויה לשפר את סבילות לגלוקוז ורגישות לאינסולין, ועלול להועיל לאנשים עם סוכרת מסוג 2. עם זאת, יש צורך במחקר נוסף בתחום.

בטיחות של השימוש בקריאטין:

1. קריאטין הוא אחד מתוספי הספורט הנחקרים והנסבלים בדרך כלל היטב. שימוש לטווח קצר נחקר רבות, והוא נחשב בטוח עבור רוב האנשים כאשר הוא נלקח במינונים מומלצים.

2. סיכון להתייבשות: בעוד שהקריאטין עצמו אינו גורם להתייבשות, תכולת המים המוגברת בתאי השריר עלולה להוביל לעלייה ראשונית במשקל, אשר יכולה להיחשב בטעות לאגירת מים. זה חיוני לשמור על לחות טובה בעת שימוש בקריאטין.

3. תפקוד הכליות: ישנה טעות נפוצה שקריאטין יכול להזיק לכליות. עם זאת, מחקרים רבים מצאו שתוספי קריאטין בטוחים עבור אנשים עם כליות בריאות. עם זאת, אנשים עם מצבי כליות קיימים צריכים להתייעץ עם הרופא שלהם לפני השימוש בקריאטין.

4. בטיחות לטווח ארוך: מחקר על הבטיחות לטווח ארוך של קריאטין מוגבל אך בדרך כלל מצביע על כך שהוא בטוח לשימוש ממושך במינונים מומלצים. עם זאת, חשוב להדגיש שהתגובות האישיות עשויות להשתנות, ומומלץ ניטור מתמשך.

כמו בכל תוסף, זה חיוני לעקוב אחר המינונים המומלצים ולבקש הדרכה מאנשי מקצוע בתחום הבריאות, במיוחד אם אתה סובל ממחלה ספציפית. בנוסף, הטוהר והאיכות של מוצר הקריאטין הם גורמים חשובים, ולכן רצוי לבחור במותג בעל מוניטין. שלא יכיל חומרי לוואי, מתכות כבדות וכו'... 

מתי לקחת קריאטין לפני או אחרי אימון?

ספורטאים רבים שואלים אותי, מתי לקחת קריאטין לפני או אחרי אימון? מתי הכי מומלץ לצרוך קריאטין?. לכך ישנן מספר גישות: 

יש אנשים שמעדיפים לקחת קריאטין לפני האימון שלהם כדי לספק תמיכה נוגדת חמצון ותמיכה נוספת לשרירים במהלך האימון, כלומר יותר כוח ואנרגיה בהרמת משקולות לדוגמה.

אחרים בוחרים לקחת קריאטין לאחר האימון שלהם, מתוך אמונה שתוספת עם קריאטין לאחר אימון יכולה לסייע בהתאוששות ובהתחדשות מהירה יותר של השרירים לאחר אימון אינטנסיבי.

חיוני להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות לפני התחלת תוספי קריאטין, במיוחד למטרות רפואיות, מכיוון שמצבים בריאותיים ותרופות אינדיבידואליים עשויים לקיים אינטראקציה עם קריאטין. בנוסף, הבטיחות והיעילות של תוספי קריאטין למצבים רפואיים ספציפיים עשויים להשתנות, ויש צורך במחקר נוסף כדי לקבוע הנחיות ברורות לשימוש בו.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ליגנדרול, LGD-4033

ההכנה לתחרות פיתוח הגוף, איך לזכות במקום הראשון? קובי עזרא

ייבוש הנוזלים לפני תחרויות פיתוח גוף